گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
دانشنامه امام حسین
جلد دهم
فصل دوم : تأکید فراوان بر زیارت امام حسین علیه السلام و هشدار شدید در باره ترک آن


2 / 1بر هر مؤمن ، واجب است

تهذیب الأحکام به نقل از محمّد بن مسلم ، از امام باقر علیه السلام : پیروان ما را به زیارت قبر حسین علیه السلام ، فرمان دهید که آمدن به آن جا . . . بر هر باایمانی که امامت او را از سوی خداوندت باور دارد ، واجب است .

تهذیب الأحکام به نقل از عبد الرحمان بن کثیر ، از امام صادق علیه السلام : اگر یکی از شما ، در تمام روزگارش حج بگزارد ، امّا حسین بن علی علیه السلام را زیارت نکند ، حقّی از حقوق پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را وا گذاشته است ؛ زیرا حقّ حسین علیه السلام ، فریضه ای است از سوی خدای متعال و بر هر مسلمانی ، واجب است .

کامل الزیارات به نقل از علی بن میمون : شنیدم که امام صادق علیه السلام می فرماید : «اگر یکی از شما ، هزار حج بگزارد ، امّا به زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام نیاید ، حقّی از حقوق خدای متعال را وا نهاده است » . و از همین موضوع ، پرسیده شد . امام علیه السلام فرمود : «حقّ حسین علیه السلام بر هر مسلمانی ، واجب است » .



کامل الزیارات عن اُمّ سعید الأحمسیّه عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام ، قالت :قالَ لی : یا اُمَّ سَعیدٍ ! تَزورینَ قَبرَ الحُسَینِ؟ قالَت : قُلتُ : نَعَم . فَقالَ لی : زُوریهِ ؛ فَإِنَّ زِیارَهَ قَبرِ الحُسَینِ واجِبَهٌ عَلَی الرِّجالِ وَالنِّساءِ . (1)

کامل الزیارات عن هارون بن خارجه عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عَمَّن تَرَکَ الزِّیارَهَ زِیارَهَ قَبرِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام مِن غَیرِ عِلَّهٍ . قالَ : هذا رَجُلٌ مِن أهلِ النّارِ . (2)

کامل الزیارات عن أبان بن تغلب :قالَ لی جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام : یا أبانُ ! مَتی عَهدُکَ بِقَبرِ الحُسَینِ علیه السلام ؟ قُلتُ : لا وَاللّهِ ، یَابنَ رَسولِ اللّهِ! ما لی بِهِ عَهدٌ مُنذُ حینٍ . فَقالَ : سُبحانَ اللّهِ العَظیمِ! وأنتَ مِن رُؤَساءِ الشّیعَهِ تَترُکُ زِیارَهَ الحُسَینِ علیه السلام لا تَزورُهُ ، مَن زارَ الحُسَینَ علیه السلام کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطوَهٍ حَسَنَهً ، ومَحا عَنهُ بِکُلِّ خُطوَهٍ سَیِّئَهً ، وغَفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وما تَأَخَّرَ . یا أبانُ ! لَقَد قُتِلَ الحُسَینُ علیه السلام ، فَهَبَطَ عَلی قَبرِهِ سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ شُعثٍ غُبرٍ یَبکونَ عَلَیهِ ، ویَنوحونَ عَلَیهِ إلی یَومِ القِیامَهِ . (3)



1- .کامل الزیارات : ص 237 ح 354 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 3 ح 9 .
2- .کامل الزیارات : ص 356 ح 614 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 5 ح 17 .
3- .کامل الزیارات : ص 546 ح 837 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 7 ح 29 .



کامل الزیارات به نقل از امّ سعید اَحمَسی : امام صادق علیه السلام به من فرمود : «ای امّ سعید ! آیا قبر حسین علیه السلام را زیارت می کنی ؟» . گفتم : آری . امام علیه السلام به من فرمود : «او را زیارت کن ، که زیارت قبر حسین علیه السلام بر مردان و زنان ، واجب است » .

کامل الزیارات به نقل از هارون بن خارجه : از امام صادق علیه السلام ، در باره کسی پرسیدم که زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام را بدون مشکلی وا می گذارد . امام علیه السلام فرمود : «این ، مردی از دوزخیان است » .

کامل الزیارات به نقل از ابان بن تَغلِب : امام جعفر صادق علیه السلام به من فرمود : «ای ابان ! کِی قبر حسین علیه السلام را زیارت کرده ای ؟» . گفتم : به خدا سوگند ، ای فرزند پیامبر خدا ! مدّت هاست که آن را زیارت نکرده ام . امام علیه السلام فرمود : «منزّه است خدای بِشْکوه ! تو از سران شیعه هستی و زیارت حسین علیه السلام را وا می گذاری و به زیارت قبرش نمی روی ؟ هر کس حسین علیه السلام را زیارت کند ، خداوند برای هر گامش ، حَسَنه ای برایش می نویسد و با هر گامش ، گناهی را از او می زُداید و گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد . ای ابان ! بی تردید ، حسین علیه السلام به شهادت رسید و هفتاد هزار فرشته پریشان غبار آلوده ، گریان بر قبرش فرود آمدند و تا روز قیامت ، بر او نوحه می کنند » .

2 / 2مَن لَم یَزُرهُ کانَ مُنتَقَصَ الإِیمانِالمزار للمفید عن محمّد بن مسلم عن أبی جعفر [الباقر] علیه السلام :مَن لَم یَأتِ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام مِن شَیعَتِنا ، کانَ مُنتَقَصَ الإِیمانِ مُنتَقَصَ الدّینِ . (1)

کامل الزیارات عن أبی بکر الحضرمی عن أبی جعفر [الباقر] علیه السلام :مَن أرادَ أنْ یَعلَمَ أنَّهُ مِن أهلِ الجَنَّهِ فَلیَعرِض حُبَّنا عَلی قَلبِهِ فَإِن قَبِلَهُ فَهُوَ مُؤمِنٌ ، ومَن کانَ لَنا مُحِبّا فَلیَرغَب فی زِیارَهِ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام ؛ فَمَن کانَ لِلحُسَینِ علیه السلام زَوّارا عَرَفناهُ بِالحُبِّ لَنا أهلَ البَیتِ ، وکانَ مِن أهلِ الجَنَّهِ ، ومَن لَم یَکُن لِلحُسَینِ علیه السلام زَوّارا کانَ ناقِصَ الإِیمانِ . (2)

تهذیب الأحکام عن عنبسه بن مصعب عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام :مَن لَم یَأتِ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام حَتّی یَموتَ ، کانَ مُنتَقَصَ الإِیمانِ ، مُنتَقَصَ الدّینِ ، إن اُدخِلَ الجَنَّهَ کانَ دونَ المُؤمِنینَ فیها . (3)

کامل الزیارات عن سیف بن عمیر عن رجل عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام :مَن لَم یَأتِ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام ، وهُوَ یَزعُمُ أنَّهُ لَنا شیعَهٌ حَتّی یَموتَ ، فَلَیسَ هُوَ لَنا بِشیعَهٍ ، وإن کانَ مِن أهلِ الجَنَّهِ فَهُوَ مِن ضیفانِ أهلِ الجَنَّهِ . (4)



1- .المزار للمفید : ص 56 ح 1 ، کامل الزیارات : ص 355 ح 610 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 4 ح 13 .
2- .کامل الزیارات : ص 356 ح 613 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 4 ح 16 .
3- .تهذیب الأحکام : ج 6 ص 44 ح 95 ، المزار للمفید : ص 57 ح 2 وفیه «وإذا دخل» بدل «إن أدخل» ، کامل الزیارات : ص 356 ح 611 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 4 ح 14 .
4- .کامل الزیارات : ص 356 ح 612 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 4 ح 15 .



2 / 2هر کس حسین علیه السلام را زیارت نکند ، ایمانش ناقص است

المزار ، مفید به نقل از محمّد بن مسلم ، از امام باقر علیه السلام : هر کس از پیروان ما که نزد قبر حسین علیه السلام نیاید ، ایمان و دینش ناقص است .

کامل الزیارات به نقل از ابو بکر حَضرَمی ، از امام باقر علیه السلام : هر کس می خواهد بداند که از بهشتیان است [یا نه] ، محبّت ما را بر دلش عرضه کند . اگر پذیرفت ، مؤمن است . هر کس دوستدار ماست ، باید به زیارت قبر حسین علیه السلام رغبت داشته باشد ، و هر کس که زائر حسین علیه السلام شد ، ما اهل بیت ، او را دوستدار خود می شناسیم و از بهشتیان است ، و هر کس زائر حسین علیه السلام نباشد ، ایمانش ناقص است .

تهذیب الأحکام به نقل از عَنبَسه بن مُصعَب ، از امام صادق علیه السلام : هر کس به زیارت قبر حسین علیه السلام نرود تا بمیرد ، دین و ایمانش ناقص است ، و اگر وارد بهشت شود ، پایین تر از دیگر مؤمنان است .

کامل الزیارات به نقل از سیف بن عُمَیر ، از مردی ، از امام صادق علیه السلام : هر کس ادّعا کند شیعه ماست ، امّا به زیارت قبر حسین علیه السلام نیاید تا بمیرد ، شیعه ما نیست ، و اگر جزو بهشتیان شود ، از میهمانان اهل بهشت است .



2 / 3مَن حُرِمَ مِنها فَقَد حُرِمَ خَیرا کَثیراکامل الزیارات عن داوود الحمار عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام :مَن لَم یَزُر قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام فَقَد حُرِمَ خَیرا کَثیرا ، ونُقِصَ مِن عُمُرِهِ سَنَهٌ . (1)

کامل الزیارات عن حنان بن سدیر :کُنتُ عِندَ أبی جَعفَرٍ علیه السلام فَدَخَلَ عَلَیهِ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَیهِ وجَلَسَ . فَقالَ أبو جَعفَرٍ علیه السلام : مِن أیِّ البِلادِ أنتَ؟ قالَ : فَقالَ الرَّجُلُ : أنَا مِن أهلِ الکوفَهِ ، وأنَا لَکَ مُحِبٌّ مُوالٍ . قالَ : فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ علیه السلام : أتُصَلّی فی مَسجِدِ الکوفَهِ کُلَّ صَلَواتِکَ؟ قالَ : فَقالَ الرَّجُلُ : لا . فَقالَ أبو جَعفَرٍ علیه السلام : إنَّکَ لَمَحرومٌ مِنَ الخَیرِ . قالَ : ثُمَّ قالَ أبو جَعفَرٍ علیه السلام : أتَغتَسِلُ کُلَّ یَومٍ مِن فُراتِکُم فی کُلِّ یَومٍ مَرَّهً؟ قالَ : لا . قالَ : فَفی کُلِّ جُمعَهٍ؟ فَقالَ : لا . قالَ : فَفی کُلِّ شَهرٍ؟ قالَ : لا ، قالَ : فَفی کُلِّ سَنَهٍ؟ قالَ : لا . فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ علیه السلام : إنَّکَ لَمَحرومٌ مِنَ الخَیرِ . قالَ : ثُمَّ قالَ : أتَزورُ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام فی کُلِّ جُمعَهٍ؟ قالَ : لا . قالَ : ففی کُلِّ شَهرٍ؟ قالَ : لا ، قالَ : فَفی کُلِّ سَنَهٍ؟ قالَ : لا . فَقال أبو جَعفَرٍ علیه السلام : إنَّکَ لَمَحرومٌ مِنَ الخَیرِ . (2)

.

1- .کامل الزیارات : ص 285 ح 458 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 48 ح 15 .
2- .کامل الزیارات : ص 77 ح 70 ، بحار الأنوار : ج 100 ص 401 ح 53 و ج 101 ص 6 ح 26 .



2 / 3هر که از زیارت او محروم باشد ، از خیر فراوانی محروم است

کامل الزیارات به نقل از داوود حمّار ، از امام صادق علیه السلام : هر کس قبر حسین علیه السلام را زیارت نکند ، از خیر فراوانی محروم مانده است و یک سال از عمرش کم می شود .

کامل الزیارات به نقل از حنّان بن سَدیر : نزد امام باقر علیه السلام بودم که مردی بر او در آمد و سلام داد و نشست . امام باقر علیه السلام فرمود : «تو از کدام شهر هستی ؟» . مرد گفت : من ، کوفی هستم و از دوستداران و ارادتمندان تو» . امام باقر علیه السلام به او فرمود : «آیا همه نمازهایت را در مسجد کوفه می خوانی ؟» . مرد گفت : نه . امام باقر علیه السلام فرمود : «از خیر ، محروم هستی » . سپس امام باقر علیه السلام فرمود : «آیا هر روز ، از رود فرات ، حدّاقل یک مرتبه غسل می کنی ؟» . مرد گفت : نه . فرمود : «در هر هفته ، چه طور ؟» . گفت : نه . فرمود : «در هر ماه ، چه طور ؟» . گفت : نه . فرمود : «در هر سال ، چه طور ؟» . گفت : نه . امام باقر علیه السلام به او فرمود : «تو از خیر ، محروم هستی » . سپس امام علیه السلام فرمود : «آیا هر هفته ، قبر حسین علیه السلام را زیارت می کنی ؟» . گفت : نه . فرمود : «در هر ماه ، چه طور ؟» . گفت : نه . فرمود : «در سال ، چه طور ؟» . گفت : نه . امام باقر علیه السلام فرمود : «تو از خیر ، محروم هستی » .



تهذیب الأحکام عن معاویه بن وهب عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام لِمُعاوِیَهَ بنِ وَهبٍ : یا مُعاوِیَهُ ، لا تَدَع زِیارَهَ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام ؛ فَإِنَّ مَن تَرَکَهُ رَأی مِنَ الحَسرَهِ ما یَتَمَنّی أنَّ قَبرَهُ کانَ عِندَهُ . (1)

2 / 4إیّاکُم وَالجَفاءَکامل الزیارات عن الحارث الأعور عن علیّ علیه السلام :بِأَبی واُمِّیَ الحُسَینُ المَقتولُ بِظَهرِ الکوفَهِ ، وَاللّهِ ، کَأَنّی أنظُرُ إلَی الوُحوشِ مادَّهً أعناقَها عَلی قَبرِهِ مِن أنواعِ الوَحشِ ، یَبکونَهُ ویَرثونَهُ لَیلاً حَتَّی الصَّباحِ ، فَإِذا کانَ ذلِکَ فَإِیّاکُم وَالجَفاءَ (2) ! (3)

کامل الزیارات عن علیّ بن الحکم عن بعض أصحابه عن أبی جعفر [الباقر] علیه السلام :کَم بَینَکُم وبَینَ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام ؟ قُلتُ : سِتَّهَ عَشَرَ فَرسَخا . قالَ : أوَ ما تَأتونَهُ؟ قُلتُ : لا . قالَ : ما أجفاکُم! (4)

تهذیب الأحکام عن عبداللّه بن طلحه النهدی :دَخَلتُ عَلی أبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام فَقالَ : یا عَبدَ اللّهِ بنَ طَلحَهَ ! أما تَزورُ قَبرَ أبِیَ الحُسَینِ علیه السلام ؟ قُلتُ : بَلی إنّا لَنَأتیهِ . قالَ : تَأتونَهُ کُلَّ جُمعَهٍ؟ قُلتُ : لا . قالَ : تَأتونَهُ فی کُلِّ شَهرٍ؟ قُلتُ : لا . قالَ : ما أجفاکُم! إنَّ زِیارَتَهُ تَعدِلُ حَجَّهً وعُمرَهً . (5)

.

1- .تهذیب الأحکام : ج 6 ص 47 ح 103 ، کامل الزیارات : ص 227 ح 335 بزیاده «لخوف» بعد «الحسین علیه السلام » ، بحار الأنوار : ج 101 ص 9 ح 31 .
2- .الجفاء : البعد عن الشیء ، وترک الصله والبرّ ، وغلظ الطبع (بحار الأنوار : ج 101 ص 6) .
3- .کامل الزیارات : ص 165 ح 214 ، بحار الأنوار : ج 45 ص 205 ح 9 و ج 101 ص 6 ح 23 .
4- .کامل الزیارات : ص 486 ح 740 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 5 ح 20 .
5- .تهذیب الأحکام : ج 6 ص 21 ح 47 ، فرحه الغری¨ : ص 79 ، بحار الأنوار : ج 100 ص 261 ح 11 .



تهذیب الأحکام به نقل از معاویه بن وَهْب : امام صادق علیه السلام به من فرمود : «ای معاویه ! زیارت قبر حسین علیه السلام را وا مگذار که هر کس آن را وا گذارد ، چنان حسرتی می خورد که آرزو می کند کاش قبر او (حسین علیه السلام ) نزدش بود ».

2 / 4هشدار در باره جفاکاری

کامل الزیارات به نقل از حارث اَعوَر ، از امام علی علیه السلام : پدر و مادرم ، فدای حسین مقتول در پشت کوفه ! به خدا سوگند ، گویی می بینم که انواع حیوانات وحشی ، گردن هایشان را بر قبرش می کِشند و بر او می گِریند و شب تا صبح ، برای او مرثیه می خوانند . پس حال که چنین است ، مبادا شما جفا کنید [ و او را زیارت نکنید ] !

کامل الزیارات به نقل از علی بن حَکَم ، از یکی از یارانش : امام باقر علیه السلام فرمود : «میان شما و قبر حسین علیه السلام ، چه قدر فاصله است ؟» . گفتم : شانزده فرسنگ . فرمود : «آیا نزد آن می روید ؟» . گفتم : نه . فرمود : «چه قدر جفاکارید ! » .

تهذیب الأحکام به نقل از عبد اللّه بن طلحه نَهْدی : بر امام صادق علیه السلام وارد شدم. فرمود : «ای عبد اللّه بن طلحه ! آیا قبر پدرم حسین علیه السلام را زیارت می کنی ؟» . گفتم : آری . ما به زیارت آن می رویم . فرمود : «هر هفته می روید ؟» . گفتم : نه . فرمود : «هر ماه می روید ؟» . گفتم : نه . فرمود : «چه قدر جفاکارید ! زیارت او ، برابر با یک حج و عمره است » .



الکافی عن سدیر :قالَ أبو عَبدِ اللّهِ علیه السلام : یا سَدیرُ ، تَزورُ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام فی کُلِّ یَومٍ؟ قُلتُ : جُعِلتُ فِداکَ ؛ لا . قالَ : فَما أجفاکُم! قالَ : فَتَزورونَهُ فی کُلِّ جُمعَهٍ؟ قُلتُ : لا . قالَ : فَتَزورونَهُ فی کُلِّ شَهرٍ؟ قُلتُ : لا . قالَ : فَتَزورونَهُ فی کُلِّ سَنَهٍ؟ قُلتُ : قَد یَکونُ ذلِکَ . قالَ : یا سَدیرُ ، ما أجفاکُم لِلحُسَینِ علیه السلام ! أما عَلِمتَ أنَّ للّهِِ عَزَّ وجَلَّ ألفَی ألفِ مَلَکٍ شُعثٍ غُبرٍ ، یَبکونَ ویَزورونَ لا یَفتُرونَ . (1)

کامل الزیارات عن الفضیل بن یسار :قالَ أبو عَبدِ اللّهِ علیه السلام : ما أجفاکُم یا فُضَیلُ لا تَزورونَ الحُسَینَ علیه السلام ! أما عَلِمتُم أنَّ أربَعَهَ آلافِ مَلَکٍ شُعثا غُبرا یَبکونَهُ إلی یَومِ القِیامَهِ . (2)

کامل الزیارات عن سلیمان بن خالد :سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السلام یَقولُ : عَجَبا لِأَقوامٍ یَزعُمونَ أنَّهُم شیعَهٌ لَنا ، ویُقالُ : إنَّ أحَدَهُم یَمُرُّ بِهِ دَهرُهُ لا یَأتی قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام جَفاءً مِنهُ وتَهاوُنا وعَجزا وکَسَلاً !! أما وَاللّهِ ، لَو یَعلَمُ ما فیهِ مِنَ الفَضلِ ما تَهاوَنَ ولا کَسِلَ . قُلتُ : جُعِلتُ فِداکَ ، وما فیهِ مِنَ الفَضلِ؟ قالَ : فَضلٌ وخَیرٌ کَثیرٌ ، أما أوَّلُ ما یُصیبُهُ أن یُغفَرَ ما مَضی مِن ذُنوبِهِ ، ویُقالَ لَهُ : اِستَأنِفِ العَمَلَ . (3)


1- .الکافی : ج 4 ص 589 ح 8 ، تهذیب الأحکام : ج 6 ص 116 ح 205 ، کتاب من لا یحضره الفقیه : ج 2 ص 599 ح 3203 ، کامل الزیارات : ص 487 ح 743 کلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج 101 ص 6 ح 24 .
2- .کامل الزیارات : ص 488 ح 745 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 7 ح 27 .
3- .کامل الزیارات : ص 488 ح 747 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 7 ح 28 .


الکافی به نقل از سَدیر : امام صادق علیه السلام فرمود : «ای سَدیر ! قبر حسین علیه السلام را هر روز ، زیارت می کنی ؟» . گفتم : فدایت شوم ! نه . فرمود : «چه قدر جفاکارید !» . [ سپس ] فرمود : «هر هفته ، او را زیارت می کنید ؟» . گفتم : نه . فرمود : «هر ماه ، او را زیارت می کنید ؟» . گفتم : نه . فرمود : «هر سال ، او را زیارت می کنید ؟» . گفتم : گاه ، چنین می شود . فرمود : «ای سَدیر ! چه قدر به حسین علیه السلام جفا می کنید ! آیا نمی دانی که خداوندت ، دو هزار هزار فرشته پریشانِ غبار آلوده دارد که [ کنار قبر حسین علیه السلام ] بدون خستگی ، بر او می گِریند و زیارتش می کنند » .

کامل الزیارات به نقل از فُضَیل بن یَسار : امام صادق علیه السلام فرمود : «ای فُضَیل ! چه قدر جفاکارید که قبر حسین علیه السلام را زیارت نمی کنید ! آیا نمی دانید که چهار هزار فرشته پریشانِ غبار آلوده ، تا روز قیامت ، بر او می گِریند ؟» .

کامل الزیارات به نقل از سلیمان بن خالد : شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمود : «شگفتا از گروهی که ادّعا می کنند شیعه ما هستند ؛ ولی آن گونه که گفته می شود ، کسی در میانشان هست که در تمام عمرش ، از سرِ جفا و سستی و ناتوانی و تنبلی ، یک بار هم به زیارت قبر حسین علیه السلام نمی آید ! هشیار باشید که به خدا سوگند ، اگر فضیلت (ثوابِ) آن را می دانست ، سستی و تنبلی نمی کرد » . گفتم : فدایت شوم ! فضیلت آن چیست ؟ فرمود : «فضیلت و خیر فراوانی دارد . بدانید که نخستین چیزی که به او می رسد ، آمرزش گناهان گذشته اش است و به او گفته می شود : عمل ، از سر گیر » .


قرب الإسناد عن حنان بن سدیر :قُلتُ لِأَبی عَبدِ اللّهِ علیه السلام : ما تَقولُ فی زِیارَهِ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام فَإِنَّهُ بَلَغَنا عَن بَعضِکُم أنَّهُ قالَ : تَعدِلُ حَجَّهً وعُمرَهً؟ قالَ : فَقالَ : ما أضعَفَ هذَا الحَدیثَ ، ما تَعدِلُ هذا کُلَّهُ (1) ، ولکِن زوروهُ ولا تَجفوهُ ؛ فَإِنَّهُ سَیِّدُ شَبابِ الشُّهَداءِ ، وسَیِّدُ شَبابِ أهلِ الجَنَّهِ ، وشَبیهُ یَحیَی بنِ زَکَرِیّا علیه السلام ، وعَلَیهِما بَکَتِ السَّماءُ وَالأَرضُ . (2)

2 / 5تَرکُ زِیارَتِهِ یوجِبُ عُقوقَ أهلِ البَیتِ:تهذیب الأحکام عن الحلبی عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام ، قال :قُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداکَ ! ما تَقولُ فیمَن تَرَکَ زِیارَهَ الحُسَینِ علیه السلام وهُوَ یَقدِرُ عَلی ذلِکَ؟ قالَ : إنَّهُ قَد عَقَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله وعَقَّنا ، وَاستَخَفَّ بِأَمرٍ هُوَ لَهُ ، ومَن زارَهُ کانَ اللّهُ لَهُ مِن وَراءِ حَوائِجِهِ ، وکُفِیَ ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنیاهُ ، وإنَّهُ یَجلِبُ الرِّزقَ عَلَی العَبدِ ، ویُخلِفُ عَلَیهِ ما یُنفِقُ ، ویُغفَرُ لَهُ ذُنوبُ خَمسینَ سَنَهً ، ویَرجِعُ إلی أهلِهِ وما عَلَیهِ وِزرٌ ولا خَطیئَهٌ إلّا وقَد مُحِیَت مِن صَحیفَتِهِ . فَإِن هَلَکَ فی سَفرَتِهِ نَزَلَتِ المَلائِکَهُ فَغَسَّلَتهُ ، وفُتِحَ لَهُ بابٌ إلَی الجَنَّهِ یَدخُلُ عَلَیهِ روحُها حَتّی یُنشَرَ ، وإن سَلِمَ فُتِحَ لَهُ البابُ الَّذی یَنزِلُ مِنهُ رِزقُهُ ، ویُجعَلُ لَهُ بِکُل دِرهَمٍ أنفَقَهُ عَشَرَهُ آلافِ دِرهَمٍ ، وذُخِرَ ذلِکَ لَهُ ، فَإِذا حُشِرَ قیلَ لَهُ : لَکَ بِکُلِّ دِرهَمٍ عَشَرَهُ آلافِ دِرهَمٍ ، إنَّ اللّهَ نَظَرَ لَکَ فَذَخَرَها لَکَ عِندَهُ . (3)

.

1- .قال العلّامه المجلسی قدس سره : لعلّ المراد أنّها لا تعدل الواجبین من الحجّ والعمره . والأظهر أنّه محمول علی التقیّه (بحار الأنوار : ج101 ص35) . أقول : لمزید التوضیح راجع : هذه الموسوعه : ج 11 ص 100 (الفصل الرابع / بحث حول قیمه زیاره سیّد الشهداء علیه السلام ) .
2- .قرب الإسناد : ص 99 ح 336 ، کامل الزیارات : ص 184 ح 255 نحوه ، بحار الأنوار : ج 101 ص 35 ح 44 و ج 45 ص 211 ح 27 وراجع : ثواب الأعمال : ص 122 ح 48 .
3- .تهذیب الأحکام : ج 6 ص 45 ح 96 ، کامل الزیارات : ص 246 ح 366 و ص 554 ح 843 ، بحار الأنوار : ج 45 ص 173 ح 21 و ج 101 ص 2 ح 5 .



قرب الإسناد به نقل از حنّان بن سَدیر : به امام صادق علیه السلام گفتم : در باره زیارت قبر حسین علیه السلام چه می فرمایی ؟ از یکی از شما ، به ما رسیده که آن ، برابر با یک حج و عمره است » . امام علیه السلام فرمود : «این حدیث ، چه قدر ضعیف است ! با همه آن ، برابر نیست ؛ (1) امّا او را زیارت کنید و بر او جفا نکنید که او ، سَرور جوانان شهید و سَرور جوانان بهشتی و شبیه یحیی بن زکریّاست و آسمان و زمین ، بر هر دو ، گریسته اند » .

2 / 5زیارت نکردن امام حسین علیه السلام ، نافرمانی از اهل بیت: است

تهذیب الأحکام به نقل از حلبی : به امام صادق علیه السلام گفتم : فدایت شوم ! در باره کسی که می تواند حسین علیه السلام را زیارت کند ، امّا آن را وا می گذارد ، چه می گویی ؟ امام علیه السلام فرمود : «پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ما را نافرمانی کرده و کاری را که به سود اوست ، سبُک شِمرده است . هر کس حسین علیه السلام را زیارت کند ، خداوند ، در پی حاجت های اوست و آنچه از کارهای دنیا که او را اندیشناک کرده ، برایش کفایت می شود [ و حل می گردد ] . این زیارت ، روزی را به سوی بنده می کِشد و آنچه را هزینه کرده ، جبران می کند و گناهان پنجاه ساله اش آمرزیده می شود و در حالی به سوی خانواده اش باز می گردد که هیچ گناه و خطایی نیست ، جز آن که از نامه عملش محو می شود . و اگر در سفرش بمیرد ، فرشتگان ، فرود می آیند و او را غسل می دهند و دری به سوی بهشت ، برایش گشوده می شود که روحش ، از آن وارد می شود تا آن گاه که محشور شود ، و اگر سالم برسد ، دری از روزی بر او گشوده می شود و برایش در برابر هر درهمی که هزینه کرده ، ده هزار درهم می دهند و آن را برایش می اندوزند ، و چون محشور شود ، به او گفته می شود : برای تو در برابر هر درهمی ، ده هزار درهم است . خداوند ، سود تو را در نظر داشته و آن را نزد خود ، برایت اندوخته است » .



1- .علّامه مجلسی قدس سره می گوید : «شاید مراد امام 7 این باشد که با حج و عمره واجب ، برابر نیست و روشن تر ، آن است که امام 7 در مقام تقیّه ، چنین فرموده است» . برای توضیح بیشتر ، ر . ک : همین دانش نامه : ج 11 ص 101 (فصل چهارم / پژوهشی در باره ارزش زیارت امام حسین علیه السلام) .



کامل الزیارات عن صفوان الجمّال :سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ علیه السلام ونَحنُ فی طَریقِ المَدینَهِ نُریدُ مَکَّهَ ، فَقُلتُ لَهُ : یَابنَ رَسولِ اللّهِ ، ما لی أراکَ کَئیبا حَزینا مُنکَسِرا؟ فَقالَ لی : لَو تَسمَعُ ما أسمَعُ لَشَغَلَکَ عَن مُساءَلَتی . قُلتُ : ومَا الَّذی تَسمَعُ؟ قالَ : اِبتِهالَ (1) المَلائِکَهِ إلَی اللّهِ عَلی قَتَلَهِ أمیرِ المُؤمِنینَ علیه السلام وعَلی قَتَلَهِ الحُسَینِ علیه السلام ، ونَوحَ الجِنِّ عَلَیهِما ، وبُکاءَ المَلائِکَهِ الَّذینَ حَولَهُم وشِدَّهَ حُزنِهِم ، فَمَن یَتَهَنَّأُ مَعَ هذا بِطَعامٍ أو شَرابٍ أو نَومٍ؟ قُلتُ لَهُ : فَمَن یَأتیهِ زائِرا ، ثُمَّ یَنصَرِفُ ، فَمَتی یَعودُ إلَیهِ ؟ وفی کَم یُؤتی؟ وفی کَم یَسَعُ النّاسَ تَرکُهُ؟ قالَ : أمَّا القَریبُ فَلا أقَلَّ مِن شَهرٍ ، وأمّا بَعیدُ الدّارِ ففی کُلِّ ثَلاثِ سِنینَ ، فَما جازَ الثَّلاثَ سِنینَ فَقَد عَقَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله ، وقَطَعَ رَحِمَهُ إلّا مِن عِلَّهٍ ، ولَو یَعلَمُ زائِرُ الحُسَینِ علیه السلام ما یَدخُلُ عَلی رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله وما یَصِلُ إلَیهِ مِنَ الفَرَحِ وإلی أمیرِ المُؤمِنینَ وإلی فاطِمَهَ وَالأَئِمَّهِ وَالشُّهَداءِ مِنّا أهلَ البَیتِ ، وما یَنقَلِبُ بِهِ مِن دُعائِهِم لَهُ وما لَهُ فی ذلِکَ مِنَ الثَّوابِ فِی العاجِلِ وَالآجِلِ وَالمَذخورِ لَهُ عِندَ اللّهِ ، لَأَحَبَّ أن یَکونَ ما ثَمَّ دارُهُ (2) ما بَقِیَ . وإنَّ زائِرَهُ لَیَخرُجُ مِن رَحلِهِ فَما یَقَعُ فَیؤُهُ عَلی شَیءٍ إلّا دَعا لَهُ ، فَإِذا وَقَعَتِ الشَّمسُ عَلَیهِ أکَلَت ذُنوبَهُ کَما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ ، وما تُبقِی الشَّمسُ عَلَیهِ مِن ذُنوبِهِ شَیئا فَیَنصَرِفُ وما عَلَیهِ ذَنبٌ ، وقَد رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجاتِ ما لا یَنالُهُ المُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فی سَبیلِ اللّهِ ، ویُوَکَّلُ بِهِ مَلَکٌ یَقومُ مَقامَهُ ، ویَستَغفِرُ لَهُ حَتّی یَرجِعَ إلَی الزِّیارَهِ أو یَمضِیَ ثَلاثُ سِنینَ أو یَموتَ ... . (3)



1- .ابتهل فی الدعاء : إذا اجتهد . والابتهال : الاجتهاد فی الدعاء وإخلاصه للّه عز و جل (لسان العرب : ج 11 ص 72 «بهل») .
2- .قال العلّامه المجلسی قدس سره : قوله : «ما ثَمَّ داره» : أی یکون داره عنده علیه السلام لا یفارقه . وفی بعض النسخ بالتاء المثنّاه : أی ما تمّ وما استقرّ فی داره (بحار الأنوار : ج 101 ص 15) .
3- .کامل الزیارات : ص 495 ح 767 ، الدروع الواقیّه : ص 74 وفیه «فیه» بدل «فیؤه» ، بحار الأنوار : ج 101 ص 14 ح 14 .



کامل الزیارات به نقل از صفوان جمّال : با امام صادق علیه السلام از مدینه به سوی مکّه می رفتیم که من پرسیدم : ای فرزند پیامبر خدا ! چرا گرفته و اندوهگین و دلْ شکسته ای؟ امام علیه السلام به من فرمود : «اگر تو هم آنچه من می شنوم ، می شنیدی ، دیگر سؤال نمی کردی ». گفتم : چه چیزی می شنوی ؟ فرمود : «نفرین خواهی فرشتگان از خدا برای قاتلان امیر مؤمنان علیه السلام و حسین علیه السلام و نوحه خوانی جنّیان بر آن دو ، و گریه و اندوه شدید فرشتگانِ گرداگردِ آنان بر ایشان . با این همه ، چه کسی خواب و خورد و خوراک دارد ؟» . به او گفتم : کسی که به زیارت او می رود و باز می گردد ، کی دوباره به زیارت بیاید ؟ و هر از چند گاه به زیارتش بروند ؟ و تا کِی مردم می توانند به زیارتش نروند ؟ امام علیه السلام فرمود : «کسی که نزدیک است ، حدّاقل ، هر ماهْ یک بار ، و کسی که دور است ، حدّاقل ، هر سه سال یک بار ، و اگر از سه سال بگذرد ، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را نافرمانی کرده و پیوندش را با او قطع کرده است ، مگر آن که عذری داشته باشد . اگر زائر حسین علیه السلام می دانست که چه اندازه دلِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را شاد می کند و چه پیوندی با او و امیر مؤمنان علیه السلام ، فاطمه علیهاالسلام و امامان و شهیدان ما اهل بیت برقرار کرده است و چه دعایی از آنان در حقّ وی کارگر می افتد و چه جزایی در این دنیا و آن دنیا و نیز اندوخته در پیش خدا می یابد ، دوست می داشت که خانه اش برای بقیّه عمرش نزدیک مرقد حسین علیه السلام بود . و زائر او از خانه اش ( / قافله اش ) بیرون می آید ، سایه اش بر چیزی نمی افتد ، جز آن که برایش دعا می کند ، و چون [ نور ] خورشید بر او می افتد ، گناهانش را می خورَد ، آن گونه که آتش ، هیزم را می خورَد و خورشید ، هیچ یک از گناهان او را باقی نمی گذارد و بدون گناه ، باز می گردد و درجاتش چنان بالا رفته که کسی که به خاطر خدا در خون خویش غلتیده نیز به آن نمی رسد و فرشته ای به جای او گمارده می شود و برایش آمرزش می طلبد تا هنگامی که دوباره برای زیارت ، باز گردد یا سه سال بگذرد و یا بمیرد . . . » .



2 / 6زِیارَتُهُ تَمُدُّ العُمُرَ وتَرکُها یَنقُصُهُکامل الزیارات عن داوود الحمار عن أبی عبد اللّه [الصادق] علیه السلام :مَن لَم یَزُر قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام فَقَد ... نَقَصَ مِن عُمُرِهِ سَنَهٌ . (1)

تهذیب الأحکام عن منصور بن حازم :سَمِعتُهُ یَقولُ : مَن أتی عَلَیهِ حَولٌ لَم یَأتِ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام نَقَصَ اللّهُ مِن عُمُرِهِ حَولاً ، ولَو قُلتُ : إنَّ أحَدَکُم یَموتُ قَبلَ أجَلِهِ بِثَلاثینَ سَنَهً لَکُنتُ صادِقا ، وذلِکَ أنَّکُم تَترُکونَ زِیارَتَهُ ؛ فَلا تَدَعوها یَمُدُّ اللّهُ فی أعمارِکُم ، ویَزیدُ فی أرزاقِکُم ، وإذا تَرَکتُم زِیارَتَهُ نَقَصَ اللّهُ مِن أعمارِکُم وأرزاقِکُم . (2)

راجع : ج 11 ص 30 (الفصل الثالث / طول العمر وسعه الرزق).



1- .کامل الزیارات : ص 285 ح 458 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 48 ح 15 .
2- .تهذیب الأحکام : ج 6 ص 43 ح 91 ، المزار للمفید : ص 32 ح 1 ، کامل الزیارات : ص 284 ح 457 ، المزار الکبیر : ص 343 ح 2 ، بحار الأنوار : ج 101 ص 47 ح 11 .